Rabu, 26 November 2008

Krisis Opis

  1. Salam, rasanya dah lama jugak tak ku tulis disini. Petang nie rasa aku dah santai sikit, sebab baru saja berjumpa dengan rakyat aku tadi. Sejam aku basuh. Rasanya kalau dapat buat ceramah motivasi (motibasi) bolehlah bayaqkan aku ribu-ribu kot.
  2. Rupanya dalam dunia hari ini, persepsi dan jugak cara kita berkomunikasi ada bayarannya. Kalau tak pandai, memek muka pun jadi isu jugak. Kenapa orang ini tak pernah senyum, kenapa orang ini terlalu banyak protokolnya. Mungkin kawan aku di Benua Suluk lebih betah jawapannya untuk aku rekodkan. Penat aku dah setahun rasanya kes nie dah, tapi tak setel-setel. Jadinya, petang tadi sementelah diari aku pun kosong lalu ku jemput kesemua sekumpulan orang-orang ini bersama.
  3. Bila dah bertentang mata sesama, makin ragat (kata orang Melaka) jadinya. Dan sebagai Ketua aku pun berikan peluang kesemuanya bercakap sebelum aku pulak bercakap. Dalam bercakap, aku sendiri terkesan akan beberapa peristiwa yang aku minta supaya sekumpulan orang-orang ini nikmati.
  4. Antaranya aku pernah marah, geram, sakit hati dan sakit mata tengok sorang bos aku dulu nih. Marah sangat, kalu boleh suatu masa kalau aku jumpa dia kat mana-mana mau aku humbankan dia, aku lenyek-lenyek dan aku lipat-lipat kan dia. Tapi atas nasihat seorang GURU yang aku pakai sehingga hari ini, maka aku telah beroleh untung dunia dan akhirat.
  5. Pesannya mudah, "Sekarang memang la ko nak hampuk mamat nie, kalau lah satu hari nanti ko pindah ke tempat lain, kemudiaan dia adalah bos tertinggi sekali di tempat baru, adakah kau nak mintak pindah pulak lagi, buatnya masa tue dia tak nak aprrovekan, pastu dia poolkan kau camne?. Pastu pulak satu hari tue, nak tak nak kau kena mengadap orang yang paling kau marah tu sebab nak minta tolong dan dia lah satu-satunya orang yang boleh tolong kau kat Malaysia nie, camne?" . Nasihat tue aku telan perlahan-lahan dan minda serta hati aku cernakan sampai sekarang.
  6. Kata kawan, Ilmu yang kita dapat dan tidak dikongsi kemudiaan akan hilang dari ingatan dalam masa 48 jam.

Salam.

2 ulasan:

  1. hamba bukan orang yang afdal untuk memberi jawapan.Tapi sesekali renunglah rumput yang melata di bumi walau mata ghairah menujah langit. Bukankah di bawah rumput ada akar dan asal kita?
    Tak gitu kawan?

    BalasPadam
  2. Memang, sebenaqnya di luar ada rumput yang rupa-rupanya hijau, dan durian baunya wangi.

    BalasPadam